JellyPages.com

Sunday 15 January 2012

JoM MaiN MasaK2

Salam semua,
Saya kakak (Khayra Zulaikha), jom masak-masak dengan saya.
Saya suka makan donut, jadi saya minta ibu untuk ajar saya cara-cara membuat donut yang sedap. Yang baju biru itu adik saya, namanya Kaisara Amani. Dia boleh tengok sahaja apa yang saya buat. Adik saya kecil lagi, jadi saya suruh dia duduk di kerusi itu sambil tengok saya membuat donut.
Tepung yang telah diuli saya bulatkan seperti bola, saya tidak tahu macam mana hendak buat seperti bola yang sama besar. Jadi, saya buat apa yang saya rasa ok supaya saya dan adik senang untuk makan. Bentuknya ada yang kecil dan ada yang besar.
Tepung yang telah diuli oleh ibu, saya ambil dan saya bulat-bulatkan. Eiiiiyah, doh akan melekat di tangan jadi kita hanya perlu celupkan tangan di air ketika mengambil doh yang baru. Jadi doh tidak akan melekat di tangan lagi.
Hi...hi...Sampai naik juling biji mata saya untuk pastikan doh yang saya buat itu cantik dan bulat seperti bola.
Gunakan kedua-dua tangan anda ye.
Doh yang telah dibulat-bulatkan mestilah diletakkan di atas dulang yang dilapisi tepung supaya ia tidak melekat.
 Donut yang telah digoreng hendaklah digaulkan dengan gula halus atau kastor.
 Lihat, cantik tak....
 Adik saya sebagai tukang rasa. Apa kata adik.... yum...yum...
Em...sedapnya, kakak. Adik pun suka donut. Nanti kita buat sama-sama ye. Nanti ibu saya masukkan resepi. Ibu saya kata resepi donutnya tidak tahu di mana kerana pindah rumah. Kalau jumpa resepi itu nanti, jangan lupa mencuba ye kawan-kawan.

2 comments:

  1. jom follow..bole share info....
    http://zairulakmal-dpli.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. adik kak lah kan... thanks for ziarah :)

    ReplyDelete