JellyPages.com

Thursday 7 April 2011

Khayra Zulaikha Kesayangan Ibu dan Ayah Entri Satu

Khayra Zulaikha bt Mazarul Hasan 12/2/2007 di PPUM

     Lahirnya Khayra Zulaikha di dunia memberi seribu makna kepada ibu dan ayah. Kenapa nama Khayra Zulaikha menjadi pilihan ibu dan ayah. Khayra bermakna "yang paling baik / yang paling utama" dan Zulaikha bermakna "yang paling cantik." Pangkal huruf "K" bersempena nama tok iaitu "Hjh Khirzol bt Md Isa." Nama tok unik, disebabkan itu huruf "K" menjadi pilihan ibu dan ayah. Makna Khayra juga memberi harapan kepada ibu dan ayah agar Khayra boleh menjadi tunjang kepada adik-adik. Boleh melindungi dan menjadi contoh yang baik kepada adik-adik.
     Khayra Zulaikha dilahirkan secara pembedahan sebelum waktu subuh di PPUM, KL. Ibu berpantang di Jengka Pahang, rumah tok dan tok wan. Khayra Zulaikha disahkan kena jaundis dan dimasukkan ke Hospital Bandar Pusat Jengka selama 5 hari. Ibu menemani Khayra di hospital dan ayah berulang alik dari rumah tok ke hospital. Kasihan anak ibu. 

Khayra Zulaikha kena jaundis di Hospital Bandar Pusat Jengka
    
Kenduri Akikah Khayra Zulaikha di Jengka, Pahang
 Tempoh sebulan ibu berpantang kita di Jengka Pahang, sebulan berikutnya ibu berpantang di rumah Opah Sri Manjung Perak. Tengok! Usia Khayra baru dua bulan dan Khayra sangat tembam.

Khayra Zulaikha 2 Bulan
Majlis berendoi di Sri Manjung, Perak. Khayra Zulaikha dan Adam (sepupu)

Pak ndak dan Mak ndak mencukur kepala Khayra Zulaikha

Khayra Zulaikha 3 Bulan

Khayra Zulaikha 4 Bulan

Khayra Zulaikha 5 Bulan
     Gambar di atas diambil bersempena ibu dan ayah mengadakan kenduri di rumah baru kita. Khayra sangat seronok sebab ramai orang yang datang.

Khayra Zulaikha 6 Bulan
     Gambar ini diambil masa Khayra, ibu, ayah, opah dan tok pergi ke Kedah serta Perlis. Ibu ditugaskan untuk membuat penyelidikan bersama rakan sekerja di UM. Ibu memutuskan untuk membawa kalian (sambil bercuti sekali) dan kita menginap di hotel dekat Alor Star. Umur 6 bulan Khayra sudah berjalan ke merata tempat sampai ke sempadan Thailand pun ibu dan ayah bawa. Itupun gara-gara kami hendak ke Perlis dan berjalan-jalan di Padang Besar. 

Khayra Zulaikha 7 Bulan

Khayra Zulaikha 8 Bulan

Khayra Zulaikha 9 Bulan
     Hobi Khayra yang suka mengemas barang-barang.

Khayra Zulaikha 10 Bulan

     Khayra yang sangat sukakan sungai dan laut. Tengok! umur 10 bulan pun ibu dan ayah sudah bawa Khayra mandi di sungai apatah lagi laut. Khayra akan leka bermain dengan pasir pantai dan berendam dalam laut sehingga tangan dan bibir menjadi pucat.

Khayra Zulaikha 11 Bulan

Khayra Zulaikha 12 Bulan / 1 Tahun
     Khayra yang baru pandai berdiri, Khayra menyambut hari jadi pertama di rumah opah perak bersama abang Adam, Kak Dina dan tiga orang emak saudara (anak tok cu) yang hampir sebaya dengan Khayra.

Khayra Berumur Setahun di Teluk Cempedak Kuantan Pahang
     Pada masa ini, genap usia Khayra 12 bulan / setahun Khayra sudah boleh berjalan dengan baik. Khayra Zulaika kesayangan ibu dan ayah, kau lahir ke dunia memberi suatu keajaiban, kau pemberi ketenangan dan kegembiraan, sentuhanmu lembut penuh keikhlasan, selamilah hati ibu dan ayah, pandanglah kami dengan kasih sayangmu, kami amat menyintaimu sayang.  

Kek Harijadi Sempena Khayra Zulaikha berumur 1 Tahun

2 comments:

  1. Semoga si cantik yang paling baik ini sentiasa menjadi kesayangan ibu dan ayah & bermanfaat pada seluruh alam...

    ReplyDelete
  2. insyaallah, bak kata Maher Zain :)

    ReplyDelete