JellyPages.com

Wednesday 6 July 2011

CuTi YaNg TiDaK DiRanCaNg TaPi BeRmaKna

     Percutian 2 hari 1 malam yang tidak dirancang ke Cameron Highland. Jadi, 4 orang adik beradik yang lain tidak dapat ikut kerana mempunyai perancangan yang lain. Bukannya tidak mahu merancang awal, tetapi kesibukan ayahku sebagai orang kuat NGO (Biarlah rahsia, hi2) di kawasan Segitiga Jengka itu membuatkan aku kena tempah ayahku awal-awal, kesibukannya amatlah sukar diduga. Jumaat malam telefon ayah, bagi cadangan untuk bawa beliau dan mak ke Cameron, itupun kena tunggu setengah jam untuk bagi masa pada beliau berfikir. Fikir punya fikir jam 10 malam dia menyatakan persetujuan. Jadi aku call adik beradik yang lain, siapa yang mahu ikut. Kesudahannya, yang pergi bersama ialah, kakakku yang sulung (Maizatul Asmah Zakaria) dan abangku yang nombor 3 (Zainuddin Zakaria). Urusan mencari apartment diserahkan pada kakakku, kami tinggal di apartment boss kakakku. Apartment ini memang untuk disewakan, jadi dapatlah harga istimewa. Walaupun macam tidak berapa sesuai tinggal di Tanah Rata, namun itu sahajalah pilihan yang ada kerana urusan last minute. Walau bagaimanapun, apartment ini memang best.
     Apartment Taman Royal Lily di Pekan Tanah Rata. Di bawahnya ada kedai. Di sinilah kami berkampung. Tingkat 4. Memang penatlah naik tangga. Tapi best, boleh mengepam jantung supaya lebih aktif. Ayahku mengah-mengah naik tangga. Emak relax je. hi2.
     Abaikan gambar anak dara itu, dan lihat pemandangan di belakangnya, serba sedikit view dalam apartment itu. Pijak lantai, mak aii...sejuk. Kena pakai stokin. Kat dalam rumah ini tidak ada kipas dan penghawa dingin. Duduk dalam rumah ini pun dah sejuk beku satu badan. Nasib baiklah banyak toto, bantal dan selimut yang disediakan oleh tuan punya rumah.
     Sekitar pemandangan di dapur yang boleh diadakan aktiviti masak memasak.
     Tujuan ke Cameron adalah untuk meraikan hari bapa dan ibu, sekaligus membawa mereka yang tidak pernah ke sana. Ayahku biasa aje, katanya tempat ini biasa aje. Macam orang yang tidak pernah tengok ladang sawit, bila tengok ladang sawit seronok. Macam kita la, tidak pernah tengok daun dan ladang teh, jadi akan rasa seronok bila tengok ladang teh, strawberry, minum teh mahal. hu2. Ayahku memang suka berfalsafah, namun aku tahu, mulut kata lain, hati kata lain. Pendekar la katakan. Apapun sudah rasa seronok kerana dapat membawa mak naik ke situ. Impian yang sudah lama disimpan. Pelik tapi benar.
     Emak yang sporting. Ayah, memang susah nak bergambar.
     Emak yang berposing di Strawberry Farm, Brinchang.
     Aku, Mr Suami, Khayra Zulaikha dan Kaisara Amani di Tea Boh Sungai Palas.
     Dua hero yang terhebat di hatiku. Di belakang ayahku itu kakakku yang sulung, sangat keletihan rupanya mengejar anaknya yang lincah dan aktif itu. Baru dapat kaki la katakan. Alesya yang comel.
     Sebahagian lagi ahli keluarga yang lain sedang menikmati teh.
    
     Menikmati kesegaran udara di luar smokehouse.
     Berjalan-jalan di Pasar Malam Brinchang. Kaisara Amani yang kesejukan.
     Emak di Strawberry Park.
     Emak dan bunga. Besarnya bunga raya kat belakang emak tu.
     Melepas lelah di tepi pokok-pokok bunga.
     Sayang mak ayah. Nanti kita jalan-jalan lagi. Buat ayah (big boss), nanti cek booking ayah awal-awal.

4 comments:

  1. best sgt dapat bawak mak bapak bejalan2!!

    ReplyDelete
  2. Yup, Ainul...memang best. Lagi best kalau semua family dapat join, dapat mengeratkan lagi silaturrahim dan kasih sayang.

    ReplyDelete
  3. best tak...heheheeee.......hampir2 murano x naik bukit...huhuuuuuu....

    ReplyDelete
  4. Memang berbaloi-baloi, kena bawa abang murano lak, he2 :)

    ReplyDelete